5 matek

rodczenko-muzeum-narodowe-krakow-003

Aleksander Rodczenko, Portret matki artysty, 1924. Odbitka autorska Zbiory Muzeum Moskiewskiego Domu Fotografii.

W związku z obchodzeniem w Polsce jak i na świecie Dnia Matki postanowiłam napisać krótki wpis o ich typowym i nietypowym portretowaniu. Jaka jest matka w oczach fotografów?

Mając na myśli sam temat odrazu nasunął mi się portret starszej kobiety gdzie charakterystycznym elementem są jej okrągłe okulary autorstwa rosyjskiego fotografa Alexandra Rodczenki. Czarno-biała fotografia wyróżnia się dość ciasnym kadrowaniem i została wykonana w 1924 roku. Emanuje z niej niesłychany spokój i skupienie.

 Juergen Teller, Matka z krokodylem, Bubenreuth, Niemcy 2002.

Juergen Teller, Matka z krokodylem, Bubenreuth, Niemcy 2002.

W pamięci utkwił mi także szalony portret autorstwa Juergena Tellera. Fotograf uchwycił z kolei swoją matkę jakby „z zaskoczenia”, z mocnym flashowym światłem. Tym razem twarz portretowanej została zestawiona z głową krokodyla. Zdjęcie jest dość zabawne i emanuje radośną energią. Jest w pewien sposób absurdalne. Innym razem Teller fotografował matkę wśród przyrody w czasie spaceru.

Marilyn Leibovitz w oczach córki.

Marilyn Leibovitz w oczach córki.

Dość klasyczne podejście do portretu możemy znaleźć na zdjęciu amerykańskiej fotografki Annie Leibovitz. Jest to czarno-biały portret w kwadracie o niezwyklej prostocie.

Do najbardziej znanych fotografii możemy zaliczyć portret Dorothea Lange, która uchwyciła „Migrującą matkę”. Fotografka natknęła się na nią na obozie zbieraczy grochu w Nipomo w Kalifornii i postanowiła wykonać jej serię portretów.

Diane Arbus, która jest jedną z moich ulubionych fotografek i zarówno ogromną inspiracją również wykonała zdjęcie „Matki trzymającą jej dziecko”. Tym razem matka jest pokazana na drugim planie ale z zaciekawieniem i spokojem patrzy się w obiektyw. Z kolei dziecko wygląda na dość przerażone przez mocny błysk lampy.

Portret autorstwa Diane Arbus "Matka trzymająca swoje dziecko".Nowy Jork, 1967 r.

Portret autorstwa Diane Arbus „Matka trzymająca swoje dziecko”.Nowy Jork, 1967 r.

Zobaczyłam  głodną i zdesperowaną matkę, której widok przyciągał niczym magnes. Nie pamiętam, jak wyjaśniłem jej moją obecność oraz cel zrobienia zdjęć, lecz zgodziła się na wszystko bez pytania. Zrobiłam pięć ujęć za każdym razem przybliżając się do niej i dzieci. Nie pytałem o jej imię ani historię życia. Powiedziała mi jednak swój wiek – 32 lata. Dodała także, że zmuszona była sprzedać opony ze swego samochodu by móc kupić jedzenie. Wiedziała, że moje zdjęcia mogą jej pomóc w jakiś sposób. W Nipomo nie było niestety żadnej dostępnej pracy. Nie udałam się do pozostałych namiotów, gdyż wiedziałam, że osiągnęłam istotę mego zadania. – wspominała fotograf Dorothea Lange.

"Migrująca matka" jako jedno z najbardziej znanych portretów autorstwa Dorothea Lange.

„Migrująca matka” jako jedno z najbardziej znanych portretów autorstwa Dorothea Lange.

Zdjęcie autorstwa Dorothea Lange.

Zdjęcie autorstwa Dorothea Lange.

To niespodziewane w jak różnorodny  sposób możemy uchwycić portret osoby, która jest tak bliska naszemu sercu.

Skomentuj

